Skip til hoved indholdet Søg Søg

Planlagte trafikanlæg

Planlagte trafikanlæg

Der vil i trafikplanlægningen i Gladsaxe Kommune de kommende år være et særligt fokus på fremkommelighed for alle, herunder overflytning af biltrafik til kollektiv trafik og cykeltrafik. Dette bliver særligt understøttet i vores Trafik og Mobilitetsplan. I denne plan er der belyst hvilken retning Gladsaxe Kommune skal gå for at lykkes med at sænke bilisme med 10 % inden 2030.

Anlægget af Hovedstadens Letbane er i fuld gang og vil fortsætte over de næste år frem til, at letbanen skal stå klar i Gladsaxe 2026. Der vil være særligt fokus på udformning af stationsforpladserne som attraktive nye knudepunkter i byen.

I byomdannelsesområder vil der fortsat være et særligt fokus på mobilitetsplanlægning. Tilsvarende arbejdes der med fremme af cykeltrafik, samkørsel og delebilsordninger og kollektiv trafik for hele kommunen i en række planer og projekter med udgangspunkt i bl.a. fælleskommunale VIP-projekter, DK2020, Gate 21, Erhvervsby-samarbejdet og derudover løbende samarbejder med kommunens virksomheder.

Vi har udarbejdet en Trafiksikkerhedsplan, med fokus på at fremme forhold for bløde trafikanter, generel trafiksikkerhed, plads til byrum og hastighedsnedsættelse og med et særligt fokus på sikkerhed nær daginstitutioner og skoler.

Vejplaner

I Gladsaxe Kommune arbejder vi med at udvikle vores by til at skabe bedre forhold for den grønne mobilitet, heri særligt styrkeforholdene for gående, cyklende og den kollektive trafik.

I de kommende år forventer kommunen at udføre følgende infrastrukturprojekter, med det formål at forbedre mobiliteten, grøn omstilling, trafiksikkerheden og mindske trafikstøjen:

Vi arbejder løbende på at planlægge nye cykelstiprojekter, med særligt fokus på områder, der understøtter målene i Trafiksikkerhedsplanen samt Trafik- og Mobilitetsplanen. Det næste cykelstiprojekt, som vi vil igangsætte, er på Tobaksvejen.

Supercykelstisekretariatet har udpeget to potentielle supercykelstiruter i Gladsaxe Kommune: Buddingeruten og Bagsværdruten. Begge ruter mangler finansiering, hvilket betyder, at de har en længere tidshorisont for realisering.
Det er vedtaget, at letbanestrækningen skal opkvalificeres til en supercykelsti, når letbane står klar.

I forbindelse med etableringen af separatkloakering og fjernvarme i Mørkhøj arbejder vi også på at forbedre mobiliteten i området. Når vejene graves op, overvejer vi nøje, hvordan de bedst kan genetableres for at skabe et mere attraktivt bymiljø. Særlig fokus rettes mod bedre forhold for gående og cyklister.

Statens Infrastrukturplan 2035 inkluderer flere projekter i Gladsaxe Kommune, som også bør nævnes selvom kommunen har begrænset indflydelse på disse. Blandt projekterne er udvidelsen af Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 og Ring 4 ved Bagsværd. Målet med udvidelsen er at forbedre trafikafviklingen i forbindelse med kapacitetsudvidelsen af Motorring 3. Som en del af projektet vil der blive opsat 4 km støjskærme for at reducere støjniveauet for de nærliggende boliger og kolonihaver. Motorring 3 udvides fra 4 til 6 spor ved at inddrage nødsporene, og støjreducerende foranstaltninger vil blive implementeret, hvor det vurderes nødvendigt. Derudover er der planer om en udvidelse af Ring 4 fra 4 spor til 6. Gladsaxe Kommune er principielt imod en motorvejsudvidelse medmindre, at den ekstra bane forbeholdes en BRT-busbane, eller anden kollektiv trafik.

Der gælder følgende retningslinjer:

  • I forbindelse med omdannelsen af Gladsaxe Erhvervskvarter og etableringen af letbanen, skal vejstrækningen på Gladsaxe Ringvej, mellem Gladsaxevej og Gladsaxe Møllevej, udformes til en grøn boulevard.

  • I forbindelse med etableringen af Hovedstadens Letbane skal både letbanens og de sideløbende cykelstiers fremkommelighed sikres, samtidig med at biltrafikken afvikles tilfredsstillende.

  • Udbygning af cykelstier langs veje og nye cykelruter skal i princippet ske som vist på kortet.

Statslige arealreservationer

  • Der skal sikres areal til udbygning af Hillerødmotorvejen fra 4 til 6 spor mellem Motorringvej 3 og Værløse.

Link til kort med søgefunktion - Planlagte trafikanlæg

Planlagte trafikanlæg

Vejdirektoratet er i samarbejde med kommuner i Ring 4 korridoren og Region Hovedstaden ved at udarbejde Miljøkonsekvensvurdering af projekt for BRT (Bus Rapid Transit) for S-buslinje 400S.

Den nye letbane på Ring 3 vil give mulighed for at pendle på tværs af S-togslinjerne og dermed binde Gladsaxe tættere sammen med resten af Storkøbenhavn. Derfor er der fokus på at understøtte muligheden for kombinationsrejser og sammenkoblingen mellem den kommende letbane, S-toget og f.eks. det tværkommunale forsøg med dele cykler på letbanestrækningen.

Vejdirektoratet har tidligere afvist Gladsaxe Kommunes ønske om at få etableret nordvendte ramper på afkørslen fra Hillerødmotorvejen ved Mørkhøjvej. Kommunen vil dog forsat forsøge at gå i dialog med Vejdirektoratet om at finde en løsning.

Der planlægges og etableres flere nye kollektive transportmuligheder i og omkring København. Gladsaxe Kommune orienterer sig løbende om muligheden for at koble sig på disse anlæg.

Sikring af stiforbindelser i Gladsaxe Erhvervskvarter vil ske gennem fastlæggelse af lokalplaner ud fra en samlet byrumsstrategi, som binder erhvervskvarteret sammen.

Trafik- og Mobilitetsplanen giver et overblik over kommunens nuværende og fremtidige trafik- og mobilitetsudfordringer og sætter rammen for udviklingen af bæredygtig trafik og mobilitet i Gladsaxe.

Planen indeholder fire principper, der sætter retningen for Gladsaxe Kommunes fremtidige indsatser inden for grøn mobilitet.

Vi vender trafikhierarkiet om

Fokus på at prioritere fodgængere, cyklister og kollektiv transport højere. Indførelse af boligøer og tiltag som hastighedsnedsættelser og ensretninger for at skabe bedre forhold for bløde trafikanter.

Vi tilbyder attraktiv bæredygtig transport

Understøttelse af kollektiv trafik og letbane samt lette kombinationsrejser mellem forskellige transportmidler. Mikromobilitetstiltag som delecykler og el-løbehjul samt god cykelparkering ved trafikknudepunkter.

Vi styrker forbindelserne

Fokus på udvikling af stiforbindelser og gode forbindelser til kollektiv transport. Skabelse af attraktive og oplevelsesrige byrum for fodgængere og cyklister gennem trafikale knudepunkter, cykelstier og supercykelstier.

Vi skaber bedre mobilitetsadfærd

Fremme af bæredygtig mobilitetsadfærd ved at samarbejde med erhvervslivet. Tiltag som cykelfaciliteter, samkørsel, offentlig transport og incitamenter til ansatte. Initiativer på Gladsaxe Rådhus for at fremme cykling og offentlig transport.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk
Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback