Skip til hoved indholdet Søg Søg

Bæredygtige transportformer

Bæredygtige transportformer

Gang

Gang og cykling skal være så attraktivt, at det vælges som de primære transportformer i byen. Det gør vi blandt andet ved at fortove skal være sammenhængende og anlægges i jævn belægning samt have plads til, at to personer kan gå ved siden af hinanden. Lyssignaler designes, så fodgængere og cyklister har fortrinsret. Der arbejdes på at undgå tvungen fodgængertryk, hvor fodgængere skal trykke for at få grønt. Hermed får fodgængere automatisk grønt lys ved overgange. Derudover vil vi fortsat forbedre gangforholdene i kommunen, især i områder med "missing links" mellem destinationer.

Cykling

For at gøre det endnu mere attraktivt at cykle, arbejder vi forsat på at sikre god cykelfremkommelighed på vejene. På de store veje med tung biltrafik prioriterer vi en robust cykelinfrastruktur. Samtidig arbejder vi på at reducere unødig bilkørsel på de mindre veje, så cyklister kan føle sig mere trygge. Biltrafikken ledes i videst muligt omfang til de større veje, hvor adskilte cykelstier sikrer, at cyklisterne kan færdes trygt, selv med tæt biltrafik.

Kollektiv trafik

Hovedstadens Letbane langs Ring 3 spiller en stor rolle i forhold til udbygning af den kollektive transport. Letbanen kan dog ikke stå alene, og mulighederne for at opgradere nuværende strækninger betjent med bus, til f.eks. letbane eller BRT (Bus Rapid Transit), skal undersøges for at forbedre mulighederne for kollektiv transport. Herudover er bussernes fremkommelighed generelt et fokuspunkt.

Vi sætter særligt fokus på at understøtte den kollektiv transport i udviklingen af byomdannelsesområderne. Det gør vi ved at understøtte mobilitetstiltag og de bløde trafikanter med krav om gode forbindelser, cykelparkering med videre.

Der gælder følgende retningslinjer:

  • Når der planlægges i byen, skal den bløde trafik fremmes ved at sikre plads og trafiksikkerhed for gående og cyklister.

  • Vi prioriterer adgangen for bløde trafikanter med fokus på gode løsninger for sikkerhed, flow og forbindelser til den omkringliggende by.

  • Serviceniveauet for den kollektive trafik skal fastholdes, og hvor det er muligt, skal der gennemføres tiltag, der sikrer en hurtigere afvikling i bustrafikken.

  • Der skal fastholdes og udvikles gode forbindelser på tværs af byen og til- og fra trafikale knudepunkter.

Link til kort med søgefunktion - Bæredygtige transportformer

Bæredygtige transportformer

CO2-udledningen fra trafikken er en af vores største udfordringer. På blot 10 år er antallet af biler i Gladsaxe steget med 29 %. Flere og flere pendler i bil til- og fra arbejde i takt med, at vi får flere arbejdspladser og borgere i både Gladsaxe og i hovedstadsregionen. Trafikken udgør derfor en større og større andel af den samlede udledning af CO2 i Gladsaxe og resulterer samtidig i trængsel, støj og luftforurening. For at nå målet om 70 % reduktion af CO2 i 2030 kræver det, at vi reducerer udledningen fra trafikken i Gladsaxe markant.

Vi skal derfor både arbejde for, at flere vælger grønne transportmidler, men også for generelt at reducere transportbehovet for ikke grønne transportmidler. En reduktion af bilismen vil samtidig afhjælpe den trængsel og støj, som også er en af effekterne af, at Hovedstadsområdet vokser med flere borgere og flere arbejdspladser.

Byrådet har, i Strategi for Grøn omstilling, sat et mål om, at bilismen skal reduceres med 10 % senest i 2030. Dette skal blandt andet gøres ved at styrke den kollektive transport, få flere til at vælge cyklen og understøtte samkørsel og delebilsløsninger.

Gang

Gang er en del af alle transportformer. Uanset om man primært cykler, benytter kollektiv trafik eller kører i bil, så starter og slutter turen til fods. Gang er sundt, enkelt, klimavenligt og ideelt til kortere distancer. Gode forhold for fodgængere bidrager til et levende og sikkert bymiljø.
I 2022 gik borgerne i Gladsaxe over 60 % mere end i 2019. Denne markante stigning kan til dels tilskrives coronanedlukningerne, men det er tydeligt, at antallet af gående fortsat er stigende.

Gladsaxe Kommune har mange brede veje og store vejrum. Derfor er der i planlægningen særlig fokus på at gøre det attraktivt at gå ved at skabe variation og oplevelser i øjenhøjde.

Cykling

De cykelprojekter, der prioriteres højst, er projekter, der får flere borgere til at skifte bilen ud med cyklen, især i forbindelse med skoletransport for børn. Gode cykelforhold fremmer sunde transportvaner, der kan tages med ind i voksenlivet. Fokus ligger på ruter med høj bil- og cykeltrafik samt integration af nye cykelstier i det eksisterende netværk. Innovative løsninger undersøges også på smalle veje, såsom løsninger som cykelgader.

Vi vil fortsat arbejde for en udbygning af cykelstierne og indgå i det regionale samarbejde om udviklingen af supercykelstier.

Kollektiv transport

Letbanen langs Ring 3 vil ligge som en ring omkring København og styrke den kollektive trafik på tværs af byfingre og S-togslinjer. Anlægsarbejdet er i fuld gang, og i Gladsaxe kommer der seks letbanestationer.

Letbanen vil betjene mange arbejdspladser og boliger i hovedstadsområdet og skabe høj fremkommelighed for borgere, erhvervsliv og pendlere. De nye letbanestop bliver knudepunkter, der skal være funktionelle, trygge og attraktive byrum, der med stier, skaber forbindelser og let adgang til den omkringliggende by.

Den øvrige kollektive transport spiller også en stor rolle, og koblingen mellem forskellige transportformer skal kunne fungere nemt og effektivt.

Som en del af at understøtte mulighederne for kollektiv transport er Gladsaxe med i projekt om at få en BRT, en hurtig busforbindelse i eget tracé, til Bagsværd, som erstatning for S-buslinje 400S. På nuværende tidspunkt er Region Hovedstaden ved at udarbejde Miljøkonsekvensvurdering af projektet.

Gladsaxe Kommune er bundet op på den regionale kollektive transportstruktur med S-banen til Farum og København. Linjen har fem S-togs-stationer i kommunen.

De større veje, bebyggelser og erhvervskvarterer i kommunen betjenes af en række højklassede buslinjer. Derudover betjener en række buslinjer lokalområder i kommunen.

Omstillingen af den kollektive transport til nulemission er i gang, og ved udgangen af 2025 kører størstedelen af busdriften på el. Den kommunale busdrift vil være fuldt omstillet til el i 2026/2027.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk
Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback