Skip til hoved indholdet

Miljøvurdering

Afgørelse om ikke at udarbejde miljøvurdering af forslag til Kommuneplan 2021

Gladsaxe Kommune har udarbejdet forslag til Kommuneplan 2021. I henhold til Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbek. nr. 973 af 25. juni 2020 med senere ændringer er forslag til Kommuneplan 2021 omfattet af miljøvurderingslovens § 10, hvorfor kommunen har screenet forslaget, for at vurdere om kommuneplanen vil kunne påvirke miljøet væsentligt.

Kommuneplanen er kommunens overordnede plan for, hvordan kommunen skal udvikle sig og den fastlægger overordnede mål og retningslinjer for arealanvendelsen. 

Forslag til Kommuneplan 2021 er en revision af den gældende Kommuneplan 2017. Forslag til Kommuneplan 2021 er først og fremmest udarbejdet med henblik på at indarbejde Gladsaxestrategien, der også er kommunens planstrategi, samt andre strategier og politikker, der er vedtaget siden Kommuneplan 2017. Der sker kun mindre fysiske ændringer i forslaget til Kommuneplan 2021 i forhold til kommuneplan 2017.
For en udførlig liste af ændringer, henvises til bilaget Liste over ændringer i Kommuneplan 2021.

Lovgrundlag

Det følger af miljøvurderingslovens § 8, stk. 1 at kommunen skal gennemføre en miljøvurdering af planer bl.a. hvor disse udarbejdes indenfor fysisk planlægning, arealanvendelse og hvor der fastlægges rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter, der er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 1 og 2. 

Miljøvurderingslovens § 8, stk. 2, fastslår, at der skal gennemføres en vurdering af om planer kan få væsentlig indvirkning på miljøet, også kaldet en screening, når disse planer er omfattet af stk. 1, nr. 1, og kun fastlægger anvendelsen af mindre områder på lokalt plan, eller angiver mindre ændringer i sådanne planer.

Ifølge miljøvurderingslovens § 10, træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt planer er omfattet af § 8, stk. 2, dvs. kravet om miljøvurdering. Ved afgørelsen skal kommunen inddrage kriterierne i bilag 3 til Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Afgørelse

Gladsaxe Kommune har ved screeningen af forslag til Kommuneplan 2021 vurderet, at mulighederne i planen ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvorfor planforslaget ikke er omfattet af krav om miljøvurdering. Kommunen har truffet sin afgørelse med hjemmel i miljøvurderingslovens § 10 og ud fra de relevante kriterier oplistet i miljøvurderingslovens bilag 3. 

I henhold til Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), har screeningen været i høring hos berørte myndigheder fra den 06.08.2021 til og med den 30.08.2021. Der indkom ingen bemærkninger til screeningen.

På baggrund af en samlet vurdering af væsentlighed og en vurdering af miljøkonsekvenser, bliver der således ikke gennemført en miljøvurdering af forslag til Kommuneplan 2021, da der ikke er væsentlige miljømæssige konsekvenser ved realiseringen af planen.

Beslutningen om ikke at udarbejde miljøvurdering kan påklages. 

Begrundelse

Forslag til Kommuneplan 2021 er primært udarbejdet med henblik på at indarbejde målsætningerne fra Gladsaxestrategien samt andre relevante strategier, såsom Strategien for Grøn Omstilling samt ny arkitekturpolitik. Kommuneplan er derfor først og fremmes en skærpelse af retningslinjer i forhold til at opfylde FN´s verdensmål. Der er kun mindre fysiske ændringer i det fremlagte forslag og de ændringer, der er foretaget, er af mindre karakter. 

Gladsaxe Kommune har på baggrund af bilaget – Screening af forslag til Kommuneplan 2021” samlet vurderet, at der ikke vil ske væsentlig påvirkning af miljøet ved de ændringer, der foretages i forslag til Kommuneplan 2021.

Det vurderes således, at mulighederne i planen ikke vil påvirke miljøet væsentlig eller vil få en væsentlig indvirkning på miljøet, hvorfor planforslaget ikke er omfattet af krav om miljøvurdering. Kommunen har truffet sin afgørelse med hjemmel i miljøvurderingslovens § 10 og ud fra de relevante kriterier oplistet i miljøvurderingslovens bilag 3. 

I screeningsafgørelsen er der endvidere lagt vægt på planens karakteristika og overordnede karakter, samt:

  • At planen ikke påvirker et Natura 2000 områder
  • At planen er i overensstemmelse med overordnet planlægning (Landsplanlægningen, den regionale udviklingsplan og Planstrategien)

Der screenes kun på ændringer i forhold til den tidligere kommuneplan. Screeningskema vedlægges som bilag til denne afgørelse.

Klagevejledning til afgørelse om ikke at miljøvurdere

Kommunens afgørelse om ikke at udarbejde en miljøvurdering kan påklages efter bestemmelserne i planloven, jf. § 58, stk. 1, nr. 3, jf. § 48, stk. 1 i miljøvurderingsloven.

Du kan derfor klage over denne afgørelse efter reglerne i planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Efter denne bestemmelse kan kun retlige spørgsmål påklages. Det vil sige, at du for eksempel kan klage over denne afgørelse, hvis du mener, at kommunen har tilsidesat lovens bestemmelser, herunder de forvaltningsretlige grundsætninger. Du kan derimod ikke klage over kommunens afgørelse hvis du mener, at det er en dårlig ide at kommunen har truffet pågældende afgørelse. Du kan således ikke klage over kommunens skøn. 

Klageberettiget er erhvervsministeren og i øvrigt enhver med retlig interesse i sagens udfald samt visse landsdækkende foreninger og organisationer, jf. planlovens § 59. Klagen skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter den offentlige bekendtgørelse af afgørelsen på kommunens hjemmeside. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag, jf. § 2, stk. 2, i Bekendtgørelse nr. 130 af 28.01.2017 (om regler for klage til Planklagenævnet).

Hvis du ønsker at klage over denne afgørelse, kan du klage til Planklagenævnet.

Du klager via Klageportalen, som du finder på: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/planklagenaevnet/vejledning/
hvor du logger på, som du plejer, typisk med NemID. Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen, jf. bekendtgørelsens § 3. 

Kommunen sender via Klageportalen kommunens bemærkninger til sagen og de anførte klagepunkter til Planklagenævnet vedhæftet den påklagede afgørelse og de dokumenter, der er indgået i sagens bedømmelse. Samtidig med at kommunen sender klagesagen til Planklagenævnet sendes en kopi af udtalelsen til dig og eventuelle andre involverede i klagesagen med en frist for at afgive bemærkninger til Planklagenævnet på 3 uger fra modtagelsen. 

Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det, jf. bekendtgørelsens § 4. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til den myndighed, der har truffet afgørelse i sagen. Myndigheden videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes. 

Rettidig klage har ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet bestemmer andet, jf. bekendtgørelsens § 6. Gebyret for at klage udgør for privatpersoner 900 kr. og for virksomheder og organisationer 1.800 kr. (2016-niveau) jf. § 8, stk. 1, i Lov nr. 1658 af 20.12.2016 om Planklagenævnet. 

De nærmere regler om gebyrbetaling fremgår af Bekendtgørelse nr. 108 af 28.01.2017 om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet. Det fremgår bl.a. af denne bekendtgørelse, at betaling af gebyr skal ske ved elektronisk overførsel til Planklagenævnet inden en af Planklagenævnet fastsat frist. Betales gebyret ikke inden udløbet af fristen, afvises klagen. 

Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder efter den offentlige bekendtgørelse af afgørelsen på kommunens hjemmeside, jf. planlovens § 62.

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback