Hjem Kommuneplan Natur og grønne områder Regionale friluftsområder – fingerplanens grønne kiler

Regionale friluftsområder – fingerplanens grønne kiler

Gladsaxe har tre grønne landskabskiler; Hjortespringskilen i vest, Hareskovkilen i nord samt af Vestvoldsringen i syd. De tre grønne landskabskiler er en del af Hovedstadens regionale friluftsområder, som er fastlagt i Fingerplanen.

Der gælder følgende retningslinjer:

• Regionale friluftsområder skal overvejende anvendes til almene, ikke bymæssige rekreative formål.
  • Regionale friluftsområder skal friholdes for yderligere bebyggelse og anlæg til beboelse, erhverv og andre bymæssige formål. Undtaget er kolonihaveområder og velplacerede støttepunkter, hvor bebyggelse reguleres i kommuneplanens rammer.
  • Regionale friluftsområder skal friholdes for anlæg til organiserede fritidsformål, som begrænser borgernes adgang til og benyttelse af områderne til almene rekreative formål.
  • Der kan etableres mindre anlæg til det almene friluftsliv og tillades begrænset udvidelse af eksisterende friluftsanlæg, hvis det efter en konkret vurdering ikke er i konflikt med øvrige anvendelses- og beskyttelsesinteresser.
  • Der kan etableres mindre bebyggelse til områdernes drift og anvendelse.
  • Placering og udformning af byggeri skal ske under hensyntagen til områdernes landskabelige karakter.
  • Der kan ikke placeres støjende friluftsanlæg.
  • Adgang til områderne skal opretholdes og forbedres, for eksempel ved etablering af støttepunkter som toiletfaciliteter og informationsskilte.
  • Fingerplanens grønne kiler, Hjortespringkilen og Hareskovkilen, skal administreres i overensstemmelse med godkendte planer for de enkelte kiler.

De regionale friluftsområder er udpeget i de tidligere regionplaner og omfatter Hareskovene, Bagsværd Sø med omgivelser, Smør- og Fedtmosen samt Høje Gladsaxe Park og Gyngemosen.

Hjortespringkilen og naturområderne i syd er forbundet af en udlagt økologisk forbindelse langs med Hillerødmotorvejen.

Som et led i at gøre de grønne områder til attraktive hverdagslandskaber og rekreative udflugtsmål kan der placeres støttepunkter for friluftslivet, hvor der er god stiadgang. Støttepunkter kan indrettes i eksisterende bygninger eller knyttes til eksisterende frilufts-, kultur- eller overnatningsanlæg. I forbindelse med planlægning og administration af de regionale friluftslandskaber skal der i afvejningen med andre arealanvendelsesinteresser lægges særlig vægt på at sikre de regionale friluftsområders rekreative funktion.