Hjem Kommuneplan Natur og grønne områder Anvendelsen af søer og vandløb

Anvendelsen af søer og vandløb

Der er mere end 100 søer i Gladsaxe Kommune. Bagsværd Sø er langt den største, hvorfor den er særlig vigtig for både natur og rekreation, men alle søer bidrager til kommunens naturindhold. Mange af søerne er udpeget som naturbeskyttede i henhold til naturbeskyttelseslovens § 3.

Der er kun få vandløb i Gladsaxe Kommune. De ligger generelt i eller lige omkring kommunegrænsen, da vandløb traditionelt har været brugt som naturlige skel. Tibberup Å og Mølleåen er beskyttede vandløb.

Kagså og Tibberup Å tegner f.eks. en del af kommunegrænsen til Herlev.

Der gælder følgende retningslinjer for anvendelsen af søer og vandløb:

• De naturmæssige og rekreative værdier for søer og vandløb skal fortsat styrkes og udbygges.
  • På Bagsværd Sø skal både elite- og fritidsrosporten sikres ordentlige forhold med respekt for områdets naturmæssige og rekreative værdier.
  • De rekreative og naturmæssige tiltag på arealerne omkring Bagsværd Sø skal forbedres for at sikre flere tilbud for alle brugerne af området og give bedre adgang til aktiviteter på søen.
  • Der kan ikke ske badning i Bagsværd Sø.

Der er mere end 100 søer i Gladsaxe Kommune. Godt halvdelen ligger på private arealer. Den rekreative anvendelse af private søer er forbeholdt lodsejerne. Søer er, uanset ejerforhold, omfattet af naturbeskyttelsesloven, når de har en størrelsen på mere end 100 m2.

Bagsværd Sø er ejet af Gladsaxe Kommune. Søen og naturområderne omkring er de mest besøgte i kommunen på alle årstider. Den 121 ha store sø indgår i Mølleåsystemet, som er et af hovedstadsområdets største sammenhængende vandområder. Søen med omgivelser har et artsrigt fugleliv, herunder hvinand og mange almindelige fiskearter. Det er muligt at bevæge sig hele vejen rundt om Bagsværd Sø til fods eller på cykel og opleve de omgivende naturområder, dog ikke alle steder langs søbredden.

Den rekreative anvendelse af Bagsværd Sø er bred. Her er både mulighed for gode naturoplevelser og plads til organiseret og uorganiseret motion eller idrætsudøvelse.

Gladsaxe Kommune er del af tre vandløbssystemer. Tibberup Å ligger i den nordlige del af kommunen. Den udspringer i Smørmosen, og vandet løber til Værebro Å, som løber ud i Roskilde Fjord. Mølleåen ligger i den nordlige kommunegrænse. Vandet løber fra Furesø til Lyngby Sø og herfra videre ud i Øresund. Når vandstanden er lav i Bagsværd Sø, kan der også løbe vand fra Mølleåen ind i Bagsværd Sø. Kagsåen udgør en stor del af kommunegrænsen til Herlev og leder vandet til Harrestrup Å, der løber ud i Kalveboderne i København.

Mål for vandområdernes tilstand fastsættes i de statslige vandplaner. Gladsaxe Kommunes vandområder er omfattet af Vandområdeplan for Sjælland 2015-2021. I denne planperiode er der krav til en indsats for Tibberup Å i samarbejde med Herlev og Furesø kommuner. Søer over 5 ha skal målsættes. Målopfyldelse for Bagsværd og Lyngby Sø er udsat.

Den tidligere vandplan stillede krav til en reduktion af regnbetingede udløb til Kagså. Dette krav er indarbejdet i Gladsaxe Kommunes vandhandleplan og er baggrunden for, at der arbejdes på et fælles klimatilpasningsprojekt omkring Kagså og opland med deltagelse af Herlev og Gladsaxe kommuner samt forsyningerne NOVAFOS og HOFOR.